Spela golf i Strängnäs

Välkommen att skapa nya minnen under ekarna

Strängnäs golfklubbs banor

Vår 18-hålsbana (gul och blå slinga) är en vacker och speltekniskt krävande park- och skogsbana. Bansträckningen är inte lång men den har många doglegs, hela 8 stycken, varav 6 åt vänster. Två av dem inleder din runda och hål två är en utmaning för alla golfare, speciellt för damerna då 2021 flyttades dam-teen. Och ja, du avslutar även din runda med två doglegs åt vänster.

Hinder i form av vatten finns på tre av hålen, men är egentligen bara problematiska för dig med tendens till hook. 16 greener omgärdas av bunkrar. Ruffarna runt banan är ganska hårt hållna och det är egentligen inget problem mer än milda höstar då gräset fått växa till sig.

Stora förändringar har skett på banan genom åren. Bland annat har bansträckningen ändrats med anledning av 9-hålsbanan (röd slinga), som tillkom vid milleniumskiftet. En del av de äldre hålen tagits in anspråk av 9-hålsbanan, vilket märks då de äldre hålens rumsliga karaktär delvis ersatts med hål av hed-karaktär. Senast har även en del bunkrar tagits bort för att göra banan mer spel- och scorebar för merparten golfare.

Du går på banan från 1:a tee (gul slinga) eller 10:e tee (blå slinga), som ligger två respektive fyra minuter från parkeringen. Passa på att slå en hink vid rangen som ligger vid parkeringen och några puttar på våra två övningsgreener i anslutning till 1:a tee, innan du ger dig iväg.

Speltips: Var säker på utslag från tee och du kommer att få en behaglig runda. Spelar du gul-blå slinga se till att få ett bra score på första hålet. Backen upp till hål två är nämligen inte en stigning för modstulna golfare.

Värt att notera: Banan har en hel del väldigt gamla ekträd. Några av de äldsta står runt 18:e green som åderlåtits av en del slicade slag. Inte så konstigt när en ståtlig ek vaktar inspelet till vänster på 18:e green.

Njut av träden och tänk power draw !

Medlemskap 2024

Strängnäs golfklubb erbjuder engagerande verksamhet för golfspel och social samvaro på en anläggning med hög kvalitet. Alla medlemmar ska känna sig välkomna och erbjudas aktiviteter efter behov.

För att uppnå vår verksamhetsidé är våra medlemmar i fokus och det är deras behov som prioriteras i verksamheten. Varje medlem är en viktig del av klubben!

Varje medlem ska bli bemött och bemöta andra med öppenhet och respekt.

Vi vill ha aktiva medlemmar, som engagerar sig i klubbens olika aktiviteter. Vi vill ha medlemmar, som bryr sig om sin klubb och bidrar med sitt engagemang till att göra klubben levande.

Golfklubben ska vara mer än en plats där man tränar och spelar golf.

Engagerade medlemmar som deltar i aktiviteter kan man skapa en klubb där man också vill vistas för att man trivs och utvecklas.

Läs mer om friskvård

Här finns information om vad som gäller och svar på de vanligaste frågorna kring golf som skattefri friskvårdsförmån.

Sedan 1 januari 2018 är golf godkänt för friskvårdsbidrag. Nedanför ser ni en lista över godkända aktiviteter, vilka aktiviteter som inte är skattefria, svar på vanliga frågor från golfklubbar och golfspelare samt en historisk bakgrund till golfen och friskvårdsbidraget.

I korthet gäller följande kring friskvårdsbidrag för golf:

• Golf är kvalificerat som ”motion eller friskvård av enklare slag”, vilket är grundregeln för friskvårdsbidrag. Därmed kan anställda som har friskvårdsbidrag via sin arbetsgivare använda det för i princip all form av golfspel och träning
  • Det maximala skattefria beloppet är 5 000 kronor per år. Det är dock arbetsgivaren som bestämmer beloppet för sin arbetsplats, som därmed kan vara lägre än maxbeloppet.
  • Det är arbetsgivaren som beslutar om de godkänner golf (eller andra aktiviteter) som friskvårdsförmån.
  • En förutsättning är att all personal inom organisationen/företaget erbjuds förmånen, det vill säga möjligheten att spela eller lära sig spela golf.